onsdag 2 oktober 2013

Bästa äpplepajen!





Vi har fyra äppelträd hemma i trädgården och i år tror jag att jag hittat "this is where pies go when they die"-äppelpajen. Den fanns med långt bak i Buffé nån gång i somras och sen dess har jag gjort den minst fyra gånger och varje gång blir man alldeles lycklig för det är som en liten bit av himlen!

Här är receptet:

Ugnen på 200 grader

- 600g äpplen (typ 4-5st beroende på hur stora de är. De får gärna vara såna som blir mosiga och goda)
- 150g smör
- 2 dl råsocker
- 1/2 dl ljus sirap (hade bara mörk i söndags och det blev minst lika gott, Max tyckte t o m det var godare)
- 1/2 dl vispgrädde
- 3 dl havregryn
- 1/2 dl vetemjöl
- 1/2 tsk bakpulver
- 1 tsk flingsalt

Smält smöret i en kastrull tillsammans med råsocker, sirap och grädde. Låt det stå och puttra här sen i minst 5 minuter för att göra pajen riktigt knäckig och god.
Blanda under tiden alla torra ingredienser i en bunke.
Ta kastrullen från värmen och blanda i det torra.
Skala och skiva äpplena och bred ut i pajform (jag smörjer aldrig formen, är för lat och har inte märkt nån skillnad) Bred sen ut smeten ovanpå och grädda i mitten av ugnen i ca 20-30 min.
Servera med vaniljglass eller vaniljvisp och gott kaffe. Mmmmmm <3


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar