torsdag 31 oktober 2013

Jag fungerar!

Funktion är alltid viktigt för mig. Under designutbildningen var jag inte den som skissade fram saker med fantastisk design, men helt utan funktion. Det är lite tråkigt ibland, ibland önskar jag att jag kunde vara lite mer funktionsfri. Allt måste inte ha en funktion. Ibland är det full tillräckligt att det är vackert.

Samma tänk applicerar jag som bekant på träning. Jag vill fungera riktigt bra. Att bli snygg är inte målet, jag vill må bra och kunna göra nästan precis vad jag vill, utan begränsningar. Det innebär att jag vill har bra kondition, mycket styrka (i förhållande till min kroppsvikt), ordentligt med smidighet och balans.
Så gissa om jag blev nöjd när jag häromveckan hade tid hos en PT på Fitness24Seven. Som jag berättade skaffade jag kort där för typ en månad sedan och man fick då en PT-timme för det fantastiska priset 39kr. Jag kunde ju inte annat än hoppa på.



Vackerkt på väg från gymmet till jobbet. 



Gillar verkligen detta huset på baksidan av Media Evolution City. Ni kan bara föreställa er hur sugen jag ä på att gå in där och kolla lite...



Mitt nya hang-out

Lite spänd och nyfiken gick jag dit och träffade en kille som kan ha hetat Magnus. Han inledde med att göra ett funktionstest på mig och därefter valde jag ett funktions-träningsprogram där man jobbar både med styrka och smidighet.
När passet var över var det dags för genomgång och Magnus sa då att jag klarat funktionstestet bäst av alla han gjort det på! Gissa om jag blev nöjd! "Alla borde fungera som du!" Sa han.
Detta var alltså inget konditionstest, inte heller något test där man gjorde massor av armhävningar osv, utan det handlade om ganska enkla övningar där det gällde att hålla ihop kroppen, det handlade om rörlighet och balans.





Snart framme vid jobbet på Media Evolution City

I morse körde jag passet jag fick av Magnus och det var bra, men tyvärr inte riktigt lika hög intensitet som det jag själv brukar köra. Så jag tror nog faktiskt inte jag kommer köra det precis som det är, kanske sno några övningar då och då.
Nästa torsdag är jag där igen och då ska jag försöka memorera vad jag gör, så jag kan dela med mig. Det är ett bra pass, och det tar ca 40 minuter skulle jag tro, inklusive 15 min löpning som uppvärming.


1 kommentar:

  1. Bra skrivet! Gillar din funktionella inställning! PT 39 kr?! Galet! Hur var det då?

    SvaraRadera