tisdag 21 januari 2014

Sy klänning till flicka

För nåt år sedan köpte vi några klänningar på REA på Ebbekids. Jag tycker generellt att de har jättefina kläder och de här klänningstunikorna har funkat så himla bra på Vira. De funkar bra att ha till jeans, eller med leggings. De har halvlånga ärmar, räcker ner lite på benen och är superfina med sina detaljer i annat tyg.
Dock kostar de ju en del.... Barnkläder från trevliga märken tenderar ju att göra det, och eftersom jag har en utbildning i modedesign i bakfickan kunde jag såklart inte låta bli att fundera på om jag skulle kunna göra kopior (för eget bruk såklart) av den här klänningstunikan. Och strax innan jul lade jag mig på knä på golvet i vardagsrummet och skapade ett eget mönster av klänningen, till både Vira och Lill. Sen var såklart målet att få dem klara innan jul, vilket jag faktiskt lyckades med tack vare en sylördag hemma hos Max föräldrar då de tog hand om barnen.
Nu är jag på gång för att sy två till, sen tror jag att jag ska hitta nåt annat kul mönster. De har många fina både tyger och mönster på Stof och Stil, om ni skulle ha tillgång till den affären. Sen kanske, kanske nån gång i framtiden att jag syr nåt åt mig själv. Det gjorde jag såklart ofta när jag gick på utbildningen, men sen dess har det inte blivit så mycket.




Såhär min version av klänningen ut!








Vira får hjälp av farmor att knäppa upp för att prova julklappsklänning. 


Det roligaste var nog att det visade sig att det är en bekant till oss som designat den här modellen och den är döpt efter henne, Milou. Det visste vi inte när vi köpte dem :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar