måndag 24 mars 2014

Hemgjorda planteringskärl till vårens frön


Jag köpte det fina lilla drivhuset "Socker" från Ikea. 149 kr tror jag det kostade.


Häromdagen var jag inne på Mokkasins blogg (som för övrigt alltid är helt sjukt LJUVLIG) och hon hade blivit väldigt inspirerad av det här.
Eftersom vi länge har tänkt bli lite bättre på att odla passade det utmärkt! Vi har tidigare år kört lite enligt stilen "kasta ut lite fröer - se på när två-åringen röjer runt i jorden - inte vattna - bli förbannad när inget växer :)
Av någon anledning har vi inte varit helt nöjda med resultatet. Morötter som är 4 cm långa och 7 mm i diameter är väl ungefär vad vi fått till och nu, när barnen blivit liiiite större tänkte vi ge oss på det med lite mer ambition och med lite mer kärlek.
Så när mina föräldrar föreslog att de skulle ta barnen mellan lördag och söndag tackade vi glatt jag och åkte till Ikea och köpte drivhuset Socker (och en del annat... kan ni tänka er?) Sen åkte vi till ICA Maxi och köpte pallkragar. Tyvärr hade locken till kragarna inte kommit in, men vi ska beställa. Locken förebygger ju lite det här med två-åringen som blandar alla fröer och river upp allt smått som gror :)
Eftersom Granit ligger mitt i stan blev det inte att vi åkte dit, och jag tänkte att jag minsann kunde hitta en tutorial eller instruktion på hur man fixar såna där tidningspappers-krukor utan den där "krukmakaren". Och det gjorde jag. Och nu tänkte jag berätta hur jag gjorde, så ni slipper göra allt nybörjarmisstag.
Förutom att de blir väldigt fina, är billiga och enkla att göra, så är det smidigt för man kan plantera ut hela lilla kärlet sen, och så förmultnar tidningspappret!
Smart!!



Flaskan
Först gäller det att hitta lämplig flaska att bygga sina planteringskärl runt. Jag ville att de skulle bli ganska små i diametern och jag förstod när jag såg tutorials på Youtube att det är bra om flaskan går upp i botten så man har möjlighet att trycka in pappret där för att skapa en bra botten. 
Jag hade turen att hitta en liten present-vinäger-flasta som hade en diameter på typ 6 cm och en ordentlig urholkning i botten. 
Jag tror att det finns ganska smala Glögg-flaskor eller typ vinäger/olje-flaskor som också kan funka. 



Jorden
När man ska frö-så ska det, enligt uppgift, fungera allra bäst med så kallad så-jord. Den är lättare och luftigare än planteringsjord. Fanns att köpa på ICA. 


Tidningspappret
Jag klippte bord häftklammerna och sen klippte jag tidningen på mittuppslaget. Då får man bitar som är typ 30x40 cm. 
Dessa bitar vek jag på mitten, sen vek jag ner en kant på typ 2,5 cm. Detta bara för att kärlen inte skulle bli för höga, och för att jag inte orkade klippa. 



Skapa planteringskärlet
Först rullar man tidningspappret runt flaskan. Se till att det är ca 4 cm från flaskans botten till kanten på tidningspappret. Det är den delen du ska vika in sen för att skapa en botten. 
Ha den nedvikta 2,5cm-kanten utåt, annars blir det svårt att få upp flaskan. 


Sen ska du vika botten. Det var här jag upptäckte att det blev bäst om man var väldigt systematisk. Börja vika ner i skarven, och fortsätt sen vika runt. Vi alltså inte först här, sen där, utan vik systematiskt runt flaskan, motsols eller medsols, och tryck ner pappret ordentligt i bottengropen. 

Dra sen upp flaskan och vänd på kärlet och tryck till botten med fingrarna. Tjohej! Klart!



Fyll kärlen med så-jorden, pressa inte ihop den utan bara häll i så det är luftigt. 




Sen är det bara att följa instruktionerna på fröpåsen och rocka loss. Jag har ju länge sparat på alla glasspinnar, helt övertygad om att de nån gång skulle komma till användning och minsann om det inte hände just nu! 




Glöm inte vattna och sätt sen dina fina små planteringskärl i drivhuset och ge dem ljus och vatten och kärlek och håll tummarna att det VÄXER!!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar