torsdag 1 mars 2012

Då kör vi!

Dåså! Då var det hög tid att dra igång den här bloggen! Jag är nu gravid i femtonde veckan, åtminstone enligt nyhetsbreven jag får från MinBebis varje onsdag, vi har varit på KUB test och fått bra resultat och vi har outat till en del vänner. Inte alla, det får komma lite som det kommer.
Tanken är iallafall att jag ska blogga om träning och graviditet. Jag har erfarenhet av båda :)
Träna har jag gjort så länge jag kan minnas, fast mina tidigaste minnen av gruppträning som aerobics och dylikt är från mitten av nittiotalet, när jag gick på gymnasiet i Lund och gick med min stora gröna mockaryggsäck (inköpt på Kos) upp till Gerdahallen i ur och skur för att utföra olika varianter av aerobics (och även den lilla jokern "Slide" som en del nittiotalsmotionärer kanske minns) iförd korta spandex-hotpants och... liten top? Skorna var samma skor som man köpt till "innegympan" nån gång på högstadiet (Tolvåkerskolan i Lödde för den som undrar) men jag var ambitiös och skämdes inte för att stå långt fram.
Därifrån har det fortsatt, med alla möjliga olika typer av träning. Jag är en allätare helt enkelt och jag väljer medvetet att träna lite allt möjligt för att chocka kroppen och inte fastna i rutiner. Det ska erkännas direkt att jag ÄLSKAR all typ av aerobics. Det finns nog ingen gång jag får såna sjuka endorfinkickar som när jag verkligen tar ut mig på danspass. Just nu är nog favoriten Body Step, som är underbart intensivt men där man ändå kan dansa loss. Annars blir det en helt del Body Pump, Body Balance, cykling, ibland spinning, ibland på landsvägscykeln, ibland i skogen (inte nu, pga graviditet såklart) lite löpning ibland, Pilates och eftersom ettåringen där hemma har minskat mina möjligheter att träna på lokal har jag börjat köra många intensiva pass a la Paolo Roberto. Dock har jag inte hittat nåt som är gravidanpassat, så det ska bli en av mina första utmaningar här på bloggen.
För er andra vill jag tipsa om Olga Rönnbergs cirkel som jag körde några gånger i veckan innan magmusklerna hade delat sig. Så för er som är tidigt i graviditeten, eller för er som har förlossningen såpass mycket i backspegeln att ni hoppar och skuttar igen, här är min favorit cirkel, även kallad "Circle from hell" hemma i vårt vardagsrum:

- 3 min hopprep, så snabbt du kan/orkar

- 30 jumping jacks (stå med fötterna ihop, armarna längs sidorna. Hoppa ut åt sidorna med fötterna och dra armarna upp i öronhöjd och tillbaka igen. Fick så många frågor på vad Jumping Jacks när jag tipsade om denna att jag nu förklarar redan här.

- 10 utfall bakåt på varje ben. Ta ett ben i taget, det blir jobbigare.

- Så många armhävningar du orkar. Här gäller det att pressa sig.

- 10 upphopp. Börja med handflatorna i golvet och hoppa så högt du kan, och tillbaka till utg.läget.


- Plankan 1 minut.


Gör cirkeln 4 ggr med 1 minuts paus emellan seten. 


Det var allt för den här gången. Idag hinns det inte med att fixa till utseendet på bloggen, för nu ska vi hem och köra Body Pump medan barnen är på badhuset med farmor och farfar. Måste ta varje chans!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar