fredag 30 mars 2012

Gravid-tics #1-3

Igår var jag med Vira hos mina föräldrar och ju mer vi närmade oss kvällen, desto mer förkyld verkade hon bli och när vi åkte därifrån hade hon fått feber. Tråkigt. Det andra, som nästan var ännu tråkigare, var att husaffären som skulle ägt rum igår gick i stöpet, dvs de som skulle skrivit på kontraktet om att köpa vårt hus skrev inte på. Och då kände jag att luften gick ur mig och jag blev väldigt trött. Dessutom fick vi inte ett projekt vi offererat på, för de hade fått in så många roliga och oväntade saker att de behövde fundera vidare på vad de egentligen skulle göra, och som pricken över i:et hade vi glömt en flaska med blandad välling i skötväskan (vet ej när) och den hade nu exploderat och läckt på allting och det luktade inte honung kan man säga (kräk).
Så det var onekligen lite deppigt igår och Vira strulade lite och hade svårt att komma till ro. När vi hade ätit var jag bara sugen på att krypa ner i sängen, men jag peppade upp mig tillräckligt för att köra ett Mary Winsor 20 minutes workout Pilates pass.
http://www.youtube.com/watch?v=YW2eRv4kCag&feature=related
Och det kändes bra efteråt! Såklart.


Bjuder idag på bild från cykelturen till jobbet. 

Tänkte att jag ska dela med mig och kanske roa någon där ute med mina gravid-tics? Förra gången jag var gravid hade jag en massa saker för mig för att förenkla och förbättra upplevelsen av graviditeten. Vissa var rena lösningar på problem och andra mer förebyggande. Alla är de ganska festliga på sitt sätt och får mig att framstå som mer eller mindre galen :)

Gravidtic #1: Från vecka 12 använder jag stödstrumpor (oftast strumpbyxor) VARJE dag. Jag lägger dem ovanför kudden tillsammans med ett par trosor innan jag går och lägger mig och tar sedan på mig detta innan jag rest mig upp.
Jag köper mina här: http://www.mediconline.se/
Men dessa verkar också bra: http://www.mabs.se/our-products/original-nylon/strumpbyxamama.html

Gravidtic #2: Jag smörjer in magen VARJE kväll med Weleda havandeskapsolja:
http://www.weleda.se/hudvard/graviditet-och-amning/graviditet/stretch-mark-massage-oil/
Nu hade jag ju turen att slippa stretch-marks förra gången (ta-i-trä) men jag har hört att den här ska vara bra om man börjat få bristningar:
http://www.clarins.com.sg/Stretch%20Mark%20Control/C020302004,en_SG,pd.html?start=8&cgid=350

Gravidtic #3: Denna är från Anna Wahlgren, bara så ni vet. Jag har INGA bevis för att detta hjälper öht, men jag gillar det i vilket fall. Varje morgon när jag gör frukost, fixar mig osv går jag på tå! I "Barnaboken" tipsar AW om detta för att undvika åderbråck och eftersom jag ju har generna så tänkte jag "Varför inte".

En del av mina tics kommer från AW, jag är ingen fantatisk AW-fan, men jag har läst lite i Barnaboken och vi körde hennes "Sova hela natten-kur" på Vira och den har funkat jättebra. Hon har sovit i eget rum sen hon var 6 mån, somnar själv, tar 30 sek att lägga henne och om hon börjar gnöla hjälper det i 9 fall av 10 att köra ramsan utanför dörren så somnar hon om.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar