onsdag 11 april 2012

Gravid-tics 4-6

Då fortsätter vi med lite "Gravid-tics" tycker jag!
Glöm inte att detta bara är vad jag höll på med under min förra graviditet. Alltså inget vetenskapligt :)

#4 E-vitamin. Jag äter E-vitamin för att jag läst (antagligen på ett forum, dvs inte nån säker källa) att det motverkar åderbråck och hemorrojder. Som ni förstår är jag åderbråcksnojig, med all rätt om man kollar in släkten.

#5 Gördel. När jag kom hem från BB började jag använda gördel för att hjälpa magmusklerna på traven. Jag har läst att det inte rekommenderas i Sverige, men det är väldigt vanligt utomlands. Så man kan ju känna efter hur man själv tycker. För mig funkade det jättebra och min mage var alldeles platt kort efter förlossningen. Naturligtvis drog jag igång magövningar för de inre magmusklerna så fort jag kunde också (hade ett special-schema med mig som jag hittat i typ Fitness, med övningar som man kunde göra direkt, kan försöka leta upp det). Sen började jag köra plankan, både rak och sido och ökade tiden varje vecka typ. Men gördel tyckte jag funkade bra.
För att ni ska slippa leta har jag hittat följande länkar:

Carriwell
http://www.carriwell.se/organic/organic-adjustable-seamless-belly-binder.asp

Belly Bandit: 
http://www.mammashop.se/belly-bandit-original-black.html

Det är denna jag har, från Kappahl. Fanns att köpa hösten 2010 i alla fall. 
http://metrobloggen.se/pesonen/tips_till_mammor/

De två översta är ganska dyra, men "Vill man fin får man lida pin" eller i detta fallet får din plånbok lida pin :)
Den jag har kostade några hundralappar vill jag minnas. Verkar även finnas liknande på Lindex och Twilfit.
All denna info hittade jag när jag googlade "gördel efter graviditet". Fanns massor som skrivit på forum och liknande om sina erfarenheter så det kan ni ju göra om ni vill veta mer.

#6 Hårprodukter. Alla sa att man skulle få jättefint, tjockt hår när man var gravid. Det fick inte jag. Jag tappade hur mycket som helst och det som blev kvar var risigt och tunt. Så då åt jag B-vitamin och Silica-tabletter (också ofarliga under graviditet) När Vira var född blev det bättre, men när jag slutade amma ...ojojoj. Tappade stora högar när jag borstade mig och hade uppsatt hår i flera månader. Men nu har jag hittat en bra hårolja som jag använder: Orofluido. Kostar också nån hundring, men är dryyyyg och jag tycker den hjälper superbra. Den luktar dock vanilj, vilket ju kan vara bra att veta om man är känslig för det. Jag använder den på kvällen och lukten försvinner fort.

Orofluido:
http://www.stylesofsweden.se/eshop/produkter/vara-varumarken/orofluido/Orofluido-Hair-Oil-100ml

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar