söndag 16 juni 2013

Aktivitet för 10-årskalas!

Igår hade Ebba sitt 10-årskalas, trots att födelsedagen inte inträffar förrän den 27 juni. Jag och Max hade fått ansvar för den aktivitet som skulle leda dem fram till godiset som var gömt i trädkojan. Naturligtvis gick jag all-in och googlade fram lite olika tänkbara alternativ samt frågade mina design-kompisar när vi hade sopp-träff i onsdags; de brukar vara rätt rika på såna här saker:) Det slutade med att vi körde på ett Fångarna på fortet-tema. Som tur är går det ju nu igen, så ungarna visste vad det handlade om, hade ju känts lite dammigt annars att komma dragandes med ett 90-talskoncept som ingen hade den minsta relation till.
Vi började tänka baklänges med svaret: Trädkojan. Och det var bestämt att de skulle vara tre lag. Då bestämde vi att varje lag skulle komma fram till vars ett ord:
- Himmel
- Hus
- Träd
För att få fram de här orden skulle de med hjälp av bokstäver bygga andra ord, tex laget som skulle komma fram till "Träd" hade orden "Grönt", "Stam", "Löv" och "Krona".
Varje ord fick en färg (för att de skulle kunna skiljas åt) och sen skrev jag ut bokstäverna till alla ord på små lappar, 3x3 cm. Dessa små lappar vek jag ihop och tejpade med maskeringstejp på baksidan av enkronor (för det har man många av och de har alla samma form) Jag ritade en prick med lagets färg med markeringspenna (vattenfast) för att de skulle kunna skiljas åt och sen var mina ledtrådar klara.



Utskrivna bokstäver. Varje färg blir ett ord. Längst ner enkrona med fasttejpad ledtråd :)


Nästa steg var "cellerna" dvs de "stationer" där barnen skulle få tag på sina ledtrådar. Vi hade 3 stationer och två tävlingar där man kunde samla på sig ledtrådar. De som vann tävlingarna fick extra ledtrådar, och hade man inte fått ihop alla efter att allt var avklarat hade jag skrivit ut gåtor på lappar som drogs ur en hatt. Rätt svar gav ytterligare en ledtråd.

Station 1: Fyra skurhinkar (ca 15 liter). En med fil/yoghurt (hittade billig med kort datum), en med träspån (sån man har till kaninburar, en med blandning av kokt ris, kokt pasta och nudlar, en med geggamojja. Varje spann prepareras med enkronor med ledtrådar samt "tomma" enkronor. Barnen väljer en eller två ur laget som får ögonbindel och sen ner med händerna och leta efter ledtrådar.

Station 2: Memory: Jag tog ett av Ebbas memory, scannade in 9 olika bitar och gjorde ett 3x3 nät av dem. Barnen fick se dem i 30 sekunder, sen hade jag med bitarna och de skulle lägga dem på samma sätt. Detta klarade alla galant, borde haft kortare tid eller fler bitar.


Memory

Station 3: Vi petade in ledtrådar i ballonger och blåste upp dem. Sen knöt vi dem i snören tillsammans med tomma ballonger runt Jörgens ben och så fick barnen jaga honom och försöka panga ballongerna och få tag på ledtrådarna.

Tävlingarna var potatisspring och nån staffett (här var jag tvungen att hänga med Vira och Lill i källaren...)

När alla ledtrådar var hittade skulle barnen bygga ord av de bokstäver de hittat. De fick veta hur många bokstäver varje ord skulle ha (jag hade gjort rutor på papper som de kunde lägga bokstavslapparna på, samma färg på rutorna som på bokstäverna) och så fick de då svara på gåtor (som jag mest hittade här: http://www.goodies.nu/barn/gator.htm ) för att få fler ledtrådar. Och till slut då fick de samarbeta för att komma på vad "Hus", "Träd" och "Himmel" stod för. Det blev mycket uppskattat och barnen samarbetade och var sjukt engagerade och inte en konflikt på hela tiden. Det tog också lagom lång tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar