tisdag 30 oktober 2012

Nederlag

Igår hade jag ju tänkt göra mördar-cirkeln efter sju. Det gick i stöpet. Jag orkade helt enkelt inte. Och så får det vara ibland, även om självdisciplin kan vara en dygd så måste man få släppa lite på kraven ibland. Naturligtvis får det inte bli så att man varje gång det är dags för träning hittar en anledning att låta bli, att alltid tycka att man känner sig för trött eller kanske har en förkylning på gång eller kanske har lite ont i ett knä. För oftast är man inte för trött, det bara känns så innan och när man väl kommer igång så blir man istället piggare. Det är ju det som är grejen med träning, trots att man förbrukar energi så får man samtidigt mer.
Men igår var en sån dag då jag kände mig mer eller mindre dränerad. Mina barn stal helt enkelt all energi. Lill börjar kräva lite mer nuförtiden, hon är inte längre helt nöjd med att bara sitta i babysittern och titta och slumra till. Framför allt på eftermiddagar och kvällar vill hon nu ha lite mer uppmärksamhet, och hon ler glatt när man sätter sig ner och pratar med henne. Men det kan jag ju inte heller ägna all min tid åt, för Vira kräver ju en del hon med, om man säger så. Att umgås med henne är som att gå på minerad mark, varje steg, varje samtal kan ge upphov till en konflikt där hon totalt spårar ur och gallskriker och är helt vansinnig/ledsen/frustrerad. Och naturligtvis gör jag allt för att ducka för dessa konflikter och försöker nu köra med "positiv förstärkning" vilket innebär att jag uppmuntrar henne och ger henne beröm för i princip allt, i hopp om att det ska föda mer positiv anda och att hon ska vilja göra mer av de saker som faktiskt är bra. Idag fungerade det utmärkt. När jag kom till dagis satt hon som vanligt med Sara (en av pedagogerna) och Vira verkade glad att se mig, gjorde en liten ansats att resa sig, men beslöt sen att det nog var roligare att sitta kvar. Jag försökte lirka lite, locka med att Ebba var hemma, att vi skulle rita tillsammans, men hon var sådär intresserad och vände sig bort när jag försökte ta henne. Till slut fick jag ju helt enkelt bara plocka upp henne och då accepterade hon ganska bra och sa hejdå och så vidare. Efter en mindre incident när hon inte ville gå ur bilen och jag stod i regnet och lirkade så hade vi det väldigt fint sen, men allt bygger på att jag är sjukt närvarande och verkligen umgås med henne, vilket ju som sagt inte är helt lätt när även Lill finns med i bilden. Och när Vira väl gått och lagt sig så ville Lill inte riktigt samarbeta, utan satt och gnällde och verkade inte riktigt veta exakt vad hon ville så då var det ju inte så lätt att bara dra på träningskläderna och köra igång. Det får helt enkelt bli idag istället, har inte riktigt bestämt mig för om det blir mördarcirkeln eller Kettlebells, men jag ska iallafall passa på nu när Lill kör sitt långa sovpass på förmiddagen.
Tills vidare får ni här en Body Balancebild som Max tog i söndags.


Som bonus får ni här lördagens vampyrbild där jag föreställer den rödhåriga vampyren Jessica i True Blood :) Väntade till samma dag innan vi började fundera på vad vi skulle klä ut oss till, men trots det lyckades jag sy om en grön skjorta (som inhandlades på Emmaus) till ett "Merlotte's-förkläde" och göra ett fint "Merlotte's-märke" som jag sydde fast på en vit topp. Perfekt :)



NU ska jag iallafall köra KB!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar