onsdag 30 januari 2013

Pyssel!

I helgen ägnade jag mig åt en av mina andra hobbies: pyssla! Det kanske inte lyser igenom här så ofta att jag är en hängiven pysslare som i mitt nya hus inrett ett helt rum som jag kallar för "Pysselrummet". Där har fyllt en hel dubbelgarderob med tyg, lim, pärlor, garn och allt annat man kan tänka sig mellan himmel och jord. För jo, jag är en sån där som klipper av de små silkesbanden som numera finns i varenda topp man köper och tänker "kanske, kanske kan man ha denna till nåt en dag. En dag när Vira gör en dockteater, eller kanske syr Barbiekläder". Kanske kommer den dagen aldrig, men åh, jag hoppas!
Till saken hör ju också att jag är utbildad Industridesigner. Fem år. Med pyssel. Fast då var det höga krav på pysslandet, allt skulle vara perfekt och den tyska professorn synade alla modeller och prototyper med sin hökblick och gud nåde dig om du inte slipat tillräckligt länge med 1000-pappret! Därför är det skönt att pyssla hemma, utan krav på att det ska bli snyggare än att jag kan leva med det :)
Den här gången var det renovering av gammal Hokus Pokus-barnstol och nya kuddöverdrag som stod på schemat. Jag hade fått hem stolen från mina föräldrar och den var kvar i sin mindre vackra 70-talskostym med senapsfärgade och smutsbeiga dynor. Dessutom var den ruggigt läskig av mat från tre barn för ungefär 30 år sedan...ugh. Men jag skrubbade och gnodde och till slut blev den riktigt ren!
Så hade jag köpt vaxduk på Stof och Stil och av den sydde jag överdrag till dynorna, jag gjorde dem exakt som de var innan, och häftade på dem. Tråkigast var kanske att ta bort de gamla häftklamrarna, de var riktigt läskiga :)


Före


Efter

Eller förresten, nu när jag tänker efter så var det allra tråkigaste att sätta ihop stolen igen, för den blev skev och jag hade inte markerat var skruvhålen var.... Det var så illa att jag gav upp och Max fick rycka in och avsluta det hela.
Sen sydde jag överdrag till en sån där "stödkudde" som finns på IKEA och som väl hör till deras barnstol Antilop. Lill är fortfarande inte speciellt stadig i sitt sittande så den är högst nödvändig.



Med dyna

Och så avslutade jag med att göra nya kuddöverdrag till de kuddar som jag och Ebba sitter på vid matbordet. Det är så att vi sedan länge håller på att renovera våra kökststolar, vilket innebär fläta om dem. Vi har gjort en hittills.... Men den är väldigt bra, och den blir liksom lite hårdare och man kommer högre upp. Fast sitter man inte på den som är renoverad och är lite kort (som jag och Ebba) är det skönt att ha en kudde så man slipper känna att man sitter och slevar in maten utan nåt avstånd mellan tallrik och mun :)
Och så länge vi inte har renoverat resten av stolarna var det trevligt att få lite förnyelse vid matbordet!



Nya överdrag


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar