torsdag 7 mars 2013

Long beach



Long beach


De två senaste dagarna har vi hängt hela förmiddagarna på Long Beach. Det började med ett tips från nån granne, i kombination med ett sug på att ta oss nån annanstans. Vi fick höra att man skulle be om en Tuc Tuc till Funky Fish på Long Beach och sen ligga där i skuggan av de stora träden. Så det gjorde vi första gången igår. Jag, Klinte, Vira och Elliot gick upp till vägen och tog en tuc tuc, vilket naturligtvis var uppskattat hos barnen. Vira undrade dock om vi skulle till mormor och morfar, men när vi väl kom fram hade hon glömt det i själva upplevelsen och blev således inte besviken :) Max, Micke och småpluttarna tog vagnarna och gick. Det är inte speciellt långt, det bara på andra sidan udden som vi bor precis vid, den som skiljer Klong Dao Beach (där vi bor) från Long Beach. 
Vi lade bo under träden precis som vi planerat och sen byggdes det sandslott så det stod härliga till och vi som inte var riktigt så aktiva bara njöt av hur fantastiskt vackert det var på Long Beach med alldeles turkost hav, inte så mycket folk, silkeslen sand och den svalkande skuggan från träden. Ett riktigt paradisställe, sådär som det ser ut i katalogerna. Nästan omedelbart bestämde vi oss för att nästa dag åka dit och äta frukost där och sen vara där hela förmiddagen tills det är dags för barn att sova, vilket sammanfaller på ett ungefär när solen kommer runt träden och hela Long Beach blir väldigt varm... 
Det var fantastiskt att bada i havet och Vira har nu hittat tillbaka till sitt gamla vattendjur och simmar runt som en liten fisk med sina simpuffar. Hon övar noga på att spotta om man får saltvatten i munnen och på att hålla både mun och ögon stängda i när man dyker ner.





Vi tog med vår balja så småpluttarna kunde sitta och plaska.







Gårdagens eftermiddag spenderade vi i poolen som vanligt, barnen har så sjukt kul där och vi vuxna (förutom Micke) lyckades få ihop att alla kunde vara med åtminstone en stund på volleybollträningen på eftermiddagen. Nu går jag och är sugen på att ta en privatlektion med tränaren, för att riktigt boosta min volleybollupplevelse. Jag funderar också på att ta lite privatlektioner i crawl, för det kan jag verkligen inte alls, men jag måste bli lite bättre i bihålorna (ja, de spökar lite fortfarande....) först annars är det nog risk att jag drunkar...
Idag har det sett ungefär likadant ut, med enda skillnaden att min lilla familj gick i förväg till Long beach och jag och Vira delade en "Potassium power shake" för att grunda lite i frukosten. Det är en god och matig shake med mycket banan som vi båda gillar som går att få på Funky Fish.
Sen kom familjen Skovsholt-Landerholm och ja, sen var det igång igen, det jobbiga badlivet.
Vi åkte hem till middagsluren och sen passade jag på att köra ett Body Balancepass, men Lill vaknade efter ett tag (hon hade inte riktigt orkat hålla sig vaken när de andra åt lunch, så hon var lite i osynk). Det blir bikram-Body Balance här, jäklar vad varmt det är. Oftast en bit över 30 grader. Men Lill verkar inte påverkas direkt, hon är nöjd och glad som vanligt och håller just på att lära sig och sitta.




Lill får kolla på när mamman tränar


Jag tror att jag nu fotograferat mer solnedgångar under denna semestern än under hela mitt tidigare liv. De är verkligen helt fantastiska. Varje kväll. Och man kan liksom inte motstå att ta fram kameran när man sitter där på en restaurang på stranden, med sand mellan tårna och lite i hårbotten också. Och så knäpper nån på det där magiska pastellfärgade ljuset och solen förvandlas till ett glödande klot i en orange-röd-lila färg som bara solen kan ha. Och havet blir pastellblått-lila och ser ut att vara av nån galen flytande metall. Ja, det bara måste man ju fota. Hela tiden.
Att äta på stranden har funkat bra nu några dagar, då barnen kan springa runt och leka ganska fritt när de är färdiga, men man har bra översikt och kan hålla koll på dem. Fast idag ballade Vira ur och ville inte äta alls när det väl var dags och hon fick pratas allvar med och till slut fick hon in lite steamed rice som hon kunde peta i sig (istället för köttbullar och pommes frittes, som hon vägrade ens smaka...)
Det är väl ungefär vad som hänt under de här dagarna, och jag skulle bli förvånad om morgondagen bjuder på så mycket annat.... Vi har väl lite tankar och diskussioner om vi skulle kanske hyra en bil och åka för att se nåt, men några andra, mer organiserade turer är inte att tänka på med barn i de här åldrarna. Och det gör mig ingenting. Det var såhär jag tänkte att det skulle vara och jag har inte planerat nåt annat än att bara vara här och ta det lugnt :)



1 kommentar:

  1. Long Beach verkar vara ett riktigt drömställe!
    Ja, huset där ni bor, området, alltsamman verkar så härligt! Roligt att vi fick prata med er idag - flickorna har blivit så stora på de här tio dagarna sedan vi sågs. Tänk att Lill redan sitter så stadigt.
    Passa på att njuta av värmen! Här har vi idag haft 5 minusgrader och 12 sekundmeters ostanvind från Sibirien, så man tycker synd om de stackars snödropparna som redan vågat sig fram, men de finns där i alla fall!
    Det är säkert vår när ni kommer hem!

    SvaraRadera